MM Zamość

Informacje z Zamościa i okolic

Zakupy

Znak towarowy a prawo – o tym warto pamiętać

 

Każdy przedsiębiorca powinien wyróżniać się na tle swojej konkurencji. Bez tego trudno zdobyć klientów i zachować ich przy sobie. Jednym z najlepszych sposobów na wyróżnienie się w biznesie jest zaprojektowanie chwytliwego znaku towarowego. Kiedy on powstanie, trzeba pamiętać o rejestracji. Nie inaczej jest w Niemczech. Co zrobić, aby uzyskać znak towarowy u naszego zachodniego sąsiada? Kluczową sprawą – obok samego opracowania oryginalnego znaku towarowego – jest jego rejestracja w urzędzie i ewentualna obrona w sądzie.

Ochrona znaków towarowych w Niemczech

Prawo znaków towarowych w Niemczech stanowi, że znak towarowy to jakiekolwiek oznaczenie, za pomocą którego możliwe jest odróżnienie towarów danego przedsiębiorcy od towarów innego przedsiębiorcy. Przeważnie znaki towarowe mają postać graficzną. Zresztą chyba każdy z nas jest w stanie bez problemu rozpoznać znaki towarowe najpopularniejszych marek. Jednak z punktu widzenia niemieckiego prawa na znak towarowy mogą składać się m.in. cyfry, słowa, litery, melodie, kształty i inne formy graficzne.

W Niemczech o rejestrację znaku towarowego może ubiegać się każdy podmiot prawa – a więc osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna posiadająca jedynie zdolność prawną. W praktyce znaki towarowe pełnią niezwykle ważną funkcję w obrocie gospodarczym, dlatego każdy przedsiębiorca powinien zadbać o ich rejestrację – zwłaszcza gdy prowadzi działalność na tak wymagającym rynku, jak niemiecki. W jaki sposób dokonać takiej rejestracji? Okazuje się, że co prawda można to zrobić bez wychodzenia z domu, ale i tak trzeba liczyć się z pewnymi problemami. Dobry prawnik może je wyeliminować.

Jak zarejestrować znak towarowy w Niemczech?

Prawo znaków towarowych Niemcy zawsze określa także procedury, jakie należy spełnić, aby uzyskać taki znak. W Republice Federalnej Niemiec takie sprawy załatwia Urząd Patentowy. Aby otrzymać ochronę znaku towarowego, należy złożyć do tego urzędu wniosek. W tym celu trzeba wypełnić urzędowy formularz – można go wypełnić także za pomocą Internetu – oraz uiścić opłatę wynoszącą 300 euro. Opłata ta obejmuje maksymalnie trzy towary lub usługi. Za każde kolejne zgłoszenie należy dopłacić 100 euro.

Należy pamiętać, że ochrona znaku towarowego w Niemczech trwa dziesięć lat od umieszczenia go w rejestrze prowadzonym przez Urząd Patentowy. Jednak można przedłużyć tę ochronę o kolejne dziesięć lat, co jednak wiąże się z opłatą. Wynosi ona 750 euro za trzy znaki towarowe oraz 260 euro za każda kolejną dziedzinę, która ma być chroniona. Oczywiście w przypadku, gdy powstanie spór co do prawa, jakie ma być chronione danym znakiem towarowym, trzeba liczyć się ze sprzeciwem, a nawet z założeniem sprawy sądowej. Zawsze więc w takich sprawach przyda się pomoc prawnika od prawa niemieckiego. Te zagadnienia po prostu są bardzo skomplikowane, a prawidłowe załatwienie formalności związanych z ochroną znaku towarowego wymaga sporej wiedzy i doświadczenia.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ